Historie
Het VU-Kamerorkest uit Amsterdam werd in 1991 opgericht door een aantal leden van het VU-Orkest, dat in de jaren tachtig, toen het furore maakte door als eerste amateurorkest Stravinsky’s Le Sacre du Printemps uit te voeren, te groot werd om symfonieën van klassiekers als Mozart en Beethoven te programmeren. Het VU-Kamerorkest stond sinds de oprichting tot aan zijn onverwachte overlijden in 2018 onder leiding van Daan Admiraal. In het najaar van 2019 ging het VU-Kamerorkest een nieuwe samenwerking aan met de fantastische dirigent en hoornist Jasper de Waal.
Het repertoire van het VU-Kamerorkest is veelzijdig: elk programma bestaat uit werken uit verschillende stijlperioden, van zowel componisten die in elke top tien van grootste componisten staan als componisten wier naam we nauwelijks kennen. Met deze grote variatie neemt het orkest een bijzondere plaats in de amateurmuziekwereld in.
Hoogtepunten
Tot de hoogtepunten uit het verleden behoren natuurlijk de symfonieën van Beethoven, maar ook twintigste-eeuwse topwerken als de Pulcinella-suite van Stravinsky, het Roemeens Concert van Ligeti, het Tweede vioolconcert van Keuris en de Kammersymphonie nr. 2 van Schönberg. Ook hedendaagse componisten schreven muziek voor het VU-Kamerorkest zoals Caroline Ansink, Maya Verlaak en Marion von Tilzer. Bijzonder was ook onze uitvoering in 2016 van L’Histoire de Babar, le petit éléphant van Francis Poulenc met de Vlaamse verteller Ben Rottiers en illustrator Hugo van Look, die live op groot scherm de muziek van tekeningen voorzag. In 2022 voerde het orkest in zowel Berlijn als Amsterdam de vertelling op muziek Raas en de basketbal van Bram Kortekaas uit. De vertellers waren Ilja Pletner (Berlijn) en Josje Huisman (Amsterdam).
Topsolisten
Het VU-Kamerorkest werkte samen met solisten als Doris Hochscheid (Cello Symphony van Britten, Celloconcert opus 58 van Prokofjev en Eerste celloconcert van Martinu), Frans Huijts (Jedermann van Martin), Marieke Blankestijn (Concerto Funebre van Hartmann), Peter Masseurs (Trompetconcert van Haydn), Joan Berkhemer (vioolconcerten van Berg en Keuris), Sonja van Beek (vioolconcert van Mendelssohn), Rosanne Philippens (Tweede vioolconcert van Prokofjev), Tjeerd Top (Vioolconcert van Beethoven), Anastasia Feruleva (Eerste celloconcert van Sjostakovitsj), Niek Baar (Vierde vioolconcert van Vieuxtemps) en Takehiro Konoe (Rhapsody-Concerto van Martinu).
Samenwerkingen
Het VU-Kamerorkest heeft ook naam gemaakt als begeleidingsorkest en opera-orkest: Idomeneo van Mozart en The Rake’s Progress van Stravinsky werden met het VU-Kamerkoor uitgevoerd en in het kader van het 125-jarig bestaan van de Vrije Universiteit, in 2005, voerden deze gezelschappen, samen met diverse solisten, een drieluik op rond Maria: Mariken van Nimwegen van Bohuslav Martinu, Suor Angelica van Puccini en Groots en meeslepend wil ik leven, een opdrachtcompositie van Caroline Ansink met Maria-thematiek. In samenwerking met Klein OperaKoor Wilhelminapark in Utrecht, voerde het orkest in 2015 de opera L’elisir d’amore van Gaetano Donizetti uit. Met het Haags Toonkunstkoor klonk in 2017 Bachs Hohe Messe. In 2018/2019 werkte het VU-Kamerorkest samen met het VU-Koor in een programma van Igor Stravinsky (Mis en Koraalvariaties), dat uitmondde in een concertlezing voor VU-medewerkers en -studenten samen met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Het VUKO begeleidde het Groot Concertkoor Amsterdam o.l.v. Benjamin Bakker in november 2021 met muziek van Lauridsen, Brahms en Mendelssohn.